Her finner du svar på spørsmål du måtte ha i forbindelse med betaling av bomavgift på våre veier. Det ligger også detaljerte veiledninger du kan laste ned nederst på siden.

Jeg er bruksberettiget og ønsker årskort, hva gjør jeg?

OBS! Det er krav til forhåndsgodkjenning ved kjøp av dette abonnementet. Legg inn din bestilling og du vil motta en e-post når din søknad er ferdig behandlet. Har du ikke e-post eller ønsker ikke å bruke det? Ta kontakt med Almenningskontoret på telefon 61 31 30 50 eller kom innom, så hjelper vi deg med registreringen.

1. Gå inn på nettsiden www.youpark.no
2. Trykk på «Bomveier»
3. Søk opp «Gran Almenning» og trykk på et av alternativene som kommer opp (det er det samme hvilken veg som velges, abonnementet blir gyldig i alle bommene på Gran Almenning)
4. Under kartet vil du da få opp alle abonnementene som er mulig å velge hos oss
5. Velg «Årskort – Bruksberettiget» eller «Årskort – bruksberettiget kårbolig» dersom sistnevnte er aktuelt.
6. Velg «Kjøp abonnement» (Årskort for bruksberettigede er gratis.)
7. Tast inn ditt mobilnummer og trykk «Motta engangskode»
8. Tast inn engangskoden du mottok på SMS og trykk «Bekreft engangskode»
9. Om du ikke har en bruker hos YouPark fra før vil du her måtte legge inn navn, e-post og eventuell annen informasjon (Har du ikke e-post kan du komme innom Almenningskontoret eller kontakte oss på telefon 61 31 30 50, så hjelper vi deg med registreringen)
10. Velg betalingsmetode – dette må velges selv om valgt abonnement er gratis (Det vil ikke bli trukket noe fra din konto)
    a. Velg enten «Vipps» eller «Betalingskort» for å slippe å legge inn fakturaadresse
    b. Du trenger ikke å legge inn ytterligere informasjon om du velger «Vipps» eller «Betalingskort». Du trenger heller ikke å ha vippskonto.
11. Avhukingen for «Jeg ønsker automatisk fornyelse av dette abonnementet» er automatisk huket av. Om du IKKE ønsker dette huker du vekk denne.
12. I feltet «Valgfri beskjed til veilag» du legge inn gårds- og bruksnummer for å benytte deg av dette abonnementet.
13. Trykk på «Betal» og forespørselen om abonnement er sendt til Almenningskontoret for godkjenning. Du vil motta en e-post når din søknad er ferdig behandlet.
    a. Abonnement for kjøretøy nr.2 også godkjennes på forhånd.

Ved kjøp av abonnement får du din egen bruker-side på www.youpark.no. Du logger enkelt inn med mobilnummer og tilsendt engangskode på SMS. På Min side kan du endre bilnummer (husk påfølgende karantenetid på 5 dager før du kan bytte til nytt nr.), velge betalingsmåter og legge til annen informasjon.

Jeg er ikke bruksberettiget, men ønsker årskort

1. Gå inn på nettsiden www.youpark.no
2. Trykk på «Bomveier»
3. Søk opp «Gran Almenning» og trykk på et av alternativene som kommer opp (det er det samme hvilken veg som velges, abonnementet blir gyldig i alle bommene på Gran Almenning)
4. Under kartet vil du da få opp alle abonnementene som er mulig å velge hos oss.
5. Velg det abonnementet du skal ha og trykk «Kjøp abonnement»
6. Tast inn ditt mobilnummer og trykk «Motta engangskode»
7. Tast inn engangskoden mottatt på SMS og trykk «Bekreft engangskode»
8. Legg inn navn, epost og eventuell annen info. Trykk «Bekreft/lagre» (Dette steget vil kun dukke opp for de som ikke er brukere av Youpark fra før)
9. Nå vil det komme opp en side med beskrivelse av abonnement, hvilket område det gjelder, prisen og eventuell annen info.
10. Velg betalingsmetode – dette må velges selv om valgt abonnement er gratis
    a. Hvis man velger «Faktura» som betalingsmetode må man legge inn fakturaadresse o.l. før man får gått videre.*
11. Avhukingen for «Jeg ønsker automatisk fornyelse av dette abonnementet» er automatisk huket av. Om du IKKE ønsker dette huker du vekk denne.
12. Gjennomfør kjøpet ved å trykke «Betal» og legg inn din betalingsinfo for å fullføre.
    a. Abonnement for bil nr.2 og innenbygdsboende godkjennes før man får betalt. Man vil motta en epost fra Youpark med en betalingslenke etter abonnementet er godkjent av Gran Almenning hvis man har valgt å betale med Vipps eller kort.

Ved kjøp av abonnement får du din egen bruker-side på www.youpark.no. Du logger enkelt inn med mobilnummer og tilsendt engangskode på SMS. På Min side kan du endre bilnummer (husk påfølgende karantenetid på 5 dager før du kan bytte til nytt nr.), velge betalingsmåter og legge til annen informasjon.

Ved valg av faktura som betalingsmetode for besøk eller kjøp av abonnement oppstår det et fakturagebyr.

Jeg ønsker å betale for enkeltpasseringer, hvordan gjør jeg dette?

OBS! Det kan ta inntil 3 timer før dine passeringer er registrert i systemet og det er dermed kun mulig å gjennomføre betaling ETTER passeringene. Det belastes avgift i den kjøreretningen det er skiltet.
Dersom det er 120 minutter eller mindre siden forrige bompassering så er passeringen kostnadsfri.

1. Gå inn på nettsiden www.youpark.no
2. Tast inn ditt reg.nr under «Betal ditt parkeringsbesøk eller bompassering trygt og enkelt»
3. Her vil du få opp de aktuelle passeringene du har gjort de siste 48 timene.
4. Passeringene betaler du enkelt med ditt betalingskort, Vipps eller faktura*. Da slipper du å lage en bruker, hvis du ikke ønsker det.

En meget brukervennlig funksjon er at hvis man har passert flere av våre bommer i løpet av 48 timer (eller samme bom flere ganger), så får man opp passeringene samlet, og kan betale for alle med en eneste gang.

Ved valg av faktura som betalingsmetode for besøk oppstår det et fakturagebyr (for tiden NOK 12,60)

Besøk som ikke er betalt innen 48 timer, blir tillagt kostnader for oppslag og lagring (se beskrivelse under), og er tilgjengelig for betaling i ytterligere 48 timer. Ubetalte besøk faktureres med et fakturagebyr (for tiden NOK 12,60).

Oppslag og lagring er en samlebetegnelse på fordyrende prosesser som Finter i noen tilfeller må utføre ved ukjent identitet på kjøretøyets eier og/eller manglende aksept for legitimiteten til et krav. Gjeldende pris for oppslag og lagring er NOK 59.

Ved valg av faktura som betalingsmetode for besøk eller kjøp av abonnement eller lignende, påløper ikke kostnaden for oppslag og lagring, kun et fakturagebyr.

Passeringen min vises ikke på Youpark

Potensielle årsaker til hvorfor din passering ikke vises:

  • Du har tastet inn feil registreringsnummer på www.youpark.no.
  • Du har koblet bilen opp mot en registrert brukerkonto.
  • På grunn av uklart skilt klarte ikke kameraet å lese ditt registreringsnummer.
  • Det er gått mer enn 96 timer siden besøket, og vi har sendt en faktura til eier av kjøretøyet.
  • Du har ikke kjørt ut av vårt område enda, eller benytter en bomstasjon som har belastning på vei ut.

Jeg har ikke e-post, hva gjør jeg?

Dersom du ikke har e-post er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med Almenningskontoret på telefon 61 31 30 50 eller komme innom, så hjelper vi deg med registrering.

Jeg har ikke mulighet til å betale elektronisk, hva gjør jeg?

Dersom du ikke har mulighet eller ønsker å betale elektronisk er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med Almenningskontoret på telefon 61 31 30 50 eller komme innom, så hjelper vi deg med registrering.

Jeg har mer enn 1 kjøretøy

For å kjøpe abonnement for flere kjøretøy må du gjennom samme prosess som for kjøretøy 1. Du kan dermed følge den samme veiledningen som tidligere.

Husk å velge henholdsvis kjøretøy 1 eller kjøretøy 2 når du velger abonnement. Bruk tabellen under for å velge riktig abonnement slik at du får riktig pris.

Ved kjøp av abonnement for mer enn 1 kjøretøy må bil nr. 2 for bruksberettigede (gjelder også kårbolig) og innenbygdsboende godkjennes før man får betalt.

Skulle du være i tvil om hva som er riktig valg for deg så kom gjerne innom Almenningskontoret eller ta kontakt på telefon 61 31 30 50, så hjelper vi deg med registreringen.

Jeg ønsker å endre skiltnummer på mitt abonnement

OBS! Det er en karantenetid på 5 dager for hver gang du bytter reg.nummer. Det vil si at om du vet at du skal kjøre to ulike biler gjennom en bom må du påse at det er fem dager i mellom slik at du kan bytte reg.nummer.

  1. Logg inn på Min Side på www.youpark.no.
  2. Naviger ned til «Abonnement» på din profil. For å legge til én
    eller flere kjøretøy (avhengig av hva som tilbys på gitt
    abonnement) trykker du på «Legg til» og fyller inn nødvendig
    informasjon om kjøretøyet. For å avslutte trykker du «Bekreft».
  3. Har du ett kjøretøy registrert fra før, og kun ett kjøretøy
    tilgjengelig på abonnementet, trykker du «Slett» på det kjøretøyet du ønsker å fjerne/endre.
  4. Etter du har fjernet det eksisterende kjøretøyet trykker du på «Legg til kjøretøy» for å endre til et nytt kjøretøy.
  5. I feltet «Velg Land» velger du landet kjøretøyet er registrert i.
    I feltet «Registreringsnummer» taster du inn nummeret på
    kjøretøyet du ønsker å legge til.
    OBS! Her er det viktig at det ikke legges inn andre tegn eller
    bokstaver enn ditt reg.nr. Det fullstendige reg.nr. skal skrives uten
    mellomrom.
    I feltet «Navn (Kallenavn)» legger du inn ønsket navn på kjøretøy.
  6. Helt til slutt trykker du på «Lagre». Du har nå lagt til et nytt kjøretøy
    eller byttet et eksisterende.

Hvilke kjøretøygrupper dekker mitt abonnement?

Alle Gran Almennings abonnement dekker alle typer kjøretøy.

Jeg ønsker å fornye mitt abonnement

Om du ønsker å fornye ditt abonnement følger du samme prosess som tidligere. For veiledning på dette se spørsmålet «Jeg er bruksberettiget og ønsker årskort, hva gjør jeg?» eller «Jeg er ikke bruksberettiget og ønsker årskort, hva gjør jeg?»

Automatisk fornyelse av abonnement

Automatisk fornyelse av ditt abonnement kan hukes av når du tegner et abonnement.

Har du tidligere ikke hatt automatisk fornyelse og ønsker dette eller ønsker å fjerne den automatiske fornyelsen følger du stegene under.

  1. Gå inn på siden www.youpark.no
  2. Klikk deg inn på «Registrer bruker/logg inn» øverst i høyre hjørne og logg deg inn på dine sider
  3. Velg så «Min side» i høyre hjørne og deretter «Profil»
  4. Finn riktig abonnement du ønsker å endre på og trykk til høyre på «Valg», deretter «Abonnementsdetaljer»
  5. Der finner du «Fornyelse av abonnement» og trykker på knappen om du ønsker å aktivere eller deaktivere funksjonen

Hvor lenge er abonnementet gyldig?

Abonnementet er gyldig ett år fra og med kjøpsdato. Om du ønsker kan du opprette automatisk fornyelse inne på mine sider. For mer informasjon om hvordan du gjør dette sjekk spørsmålet «Automatisk fornyelse av abonnement».

Hvilket område dekker abonnementet?

Alle abonnement dekker alle av Gran Almennings veier, både på Øståsen og Veståsen.

Hvordan oppretter jeg en bruker uten å kjøpe abonnement?

1. Gå inn på nettsiden www.youpark.no
2. Tast inn ditt mobilnummer under «Opprett bruker» og du vil motta en engangskode på SMS
3. Tast inn engangskoden du har mottatt på SMS
4. Brukeren din er nå opprettet og du kan starte å fylle inn personalia og annen informasjon.

Hva er fordelene med å opprette en bruker?

Med en bruker kan du blant annet:

  • Opprette betalingsmetoder – Betalingslenke, betalingskort* (*YouPark Plus) eller faktura)
  • Opprette betalingsavtaler – Legge inn kjøretøy for enkeltpasseringer i bom eller enkeltparkering og knytte opp ønsket betalingsmetode.
  • Kjøpe abonnement på veien du bruker mest og legge inn aktuelle bilnummer.
  • Ha oversikt over kvitteringer på alle dine passeringer.

 

*Les mer om YouPark Plus i brukerveiledningen fra Youpark (ligger som eget punkt nederst)

Hvordan kan jeg slette min bruker?

Dersom du ønsker å slette din brukerkonto kan du klikke her.

Du vil da motta en kostnadsfri engangskode som du må bekrefte på youpark.no for å fullføre prosessen. Etter at du har slettet din brukerkonto vil du miste tilgang til kvitteringer, administrasjon av dine abonnementer o.l. Sletting av brukerkonto er en IKKE-reversibel prosess hvor YouPark ikke lenger har tilgang til dine data. Sletting av brukerkonto er en bekreftelse på at du er inneforstått med dette.

Kan jeg passere anonymt?

I forkant av passering kan man kjøpe et forhåndsbetalt klipp som kun gjelder for én (1) enkeltstående passering. Klippet er gyldig i ett år fra kjøpsdato. Kjøp klipp ved å trykke her. Når betalingen er gjennomført og avregnet mot passering, slettes passeringsdata og bildemateriell umiddelbart. Vi gjør oppmerksom på at du frasier deg klagemuligheten når denne betalingsmetoden benyttes.

Priser

Enkeltpasseringer

For hvordan betale for enkeltpasseringer se spørsmålet «Jeg ønsker å betale for enkeltpasseringer, hvordan gjør jeg dette?»

 

For hvordan tegne abonnement på årskort sjekk spørsmålet «Jeg er bruksberettiget og ønsker årskort, hva gjør jeg?» eller «Jeg er ikke bruksberettiget og ønsker årskort, hva gjør jeg?

Brukerveiledninger

Brukerveiledning fra Gran Almenning finner du her

Brukerveiledning fra YouPark finner du her